گزارش کاراموزی نقش کارآفرینان زن

دسته بندي : علوم انسانی » مدیریت
گزارش کاراموزي نقش کارآفرينان زن در 32 صفحه ورد قابل ويرايش


فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه 1

نقش كار آفرينان زن 3

به طوري كه هشت وظيفه براي زنان كارآفرين وجود دارد 4

ضرورت كار آفريني زنان 4

كار آفريني ابزار توانا سازي زنان 4

تفاوتهاي زنان كار آفرين با مردان كارآفرين 5

تشكيل زنان مبتكر دنيا (wowi) 6

محيط و محدوديتهاي كارآفرين زنان 7

راههاي توسعه كار آفريني زنان 8

كارآفريني زنان در جامعه 10

موانع كارآفرين زنان 14

آموزش تكنيكهاي كارآفريني به كودكان و دختران جوان 15

عدم وجو نهادهاي دولتي حمايت كننده زنان كار آفرين 16

الگوي توسعه كارآفريني زنان در ايران 17

دولت به عنوان سياستگذار و حمايت كننده 19

انجمن زنان كارآفرين ايران 21

نقش زنان در رشد جوامع 21

هفت راز موفقيت زنان 23

خلاصه و نتيجه گيري 24

منابع و مآخذ 28

مقدمه

زنان حدود نيمي از جمعيت كشور را به خود اختصاص داده اند و نسبت آنان در جامعه تحصيل كرده هم چنان رو به تزايد است . اما هنوز سهم شايسته اي در اقتصاد ملي به دست نياورده اند .

جوان بودن تركيب سني ، افزايش سهم حضور زنان در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي و از طرفي پايين بودن نسبت نرخ فعاليت زنان ، كمبود شغل و افزايش بيكاري تصاويري را پيش رو قرار مي دهد كه ديگران نمي توان در سطح شعار و اندرز محدود شد . شرط بقاء در دنياي پرشتاب كنوني استفاده از همه ي منابع موجود و توان افزاي كليه ظرفيتها ي در اختيار است . انتخاب اين مسير مستلزم فراهم ساختن بستري است كه امكان بروز و ظهور ابتكارات و تدابير خلاقانه و فعاليتهاي كار آفرينانه را فراهم سازد . در اين ميان شناخت توانمنديهاي زنان و هدايت استعدادهاي خلاقانه آنان مي تواند در بهره برداري از ظرفيتهاي اين قشر عظيم اجتماعي مؤثر واقع شود . به عبارتي شناسايي الگوهاي موفق مي تواند در ايجاد فضاي مناسب براي شكل گيري فعاليتهاي كارآفرينانه توسط زنان عليرغم محدوديت هاي فردي و گروهي مفيد باشد .

از اين طريق مي توان ضمن شناخت موانع و محدوديت هاي گوناگون زنان كارآفرين ، تدابير و امكانات تجربه شده موجود را در جهت رفع موانع مورد مطالعه قرار داد . نتايج اين شناخت امكان مناسبي را براي برنامه ريزي در جهت بكارگيري ظرفيتهاي كار آفريني و توسعه آن در سطح ملي فراهم خواهد ساخت . و نيز اين امكان را به عناصر مؤثر در امر اشتغال خواهد داد تا در جهت اقدامات عملي و مؤثر نسبت به جذب و پرورش استعدادهاي بالقوه زنان كشور در زمينه ايجاد كسب و كارهاي جديد با ديد عملي برخورد كنند و در جستجوي راههايي براي توسعه كار آفريني زنان همت گمارند .





نقش كار آفرينان زن

* عامل نوآوري

* عامل تعادل در اقتصاد

* عامل اشتغال زايي

* عامل انتقال تكنولوژي

* عامل سرمايه گذاري

* عامل شناخت فرصت ها

* عامل ايجاد وگسترش بازارهاي جديد

*عامل استفاده مناسب ازامكانات ومنابع ملي

* عامل بسيج منابع انساني

* عامل بهبود كيفيت زندگي

* عامل توليد

*عامل توزيع متناسب در آمد



به طوري كه هشت وظيفه براي زنان كارآفرين وجود دارد

1 – از موقعيت هاي محيط آگاه مي شود

2 – براي استفاده از اين موقعيتها خود را در خطر مي اندازد

3 – براي كار سرمايه گذاري مي كند

4 – نو آوريها را معرفي مي كند

5 – كار و توليد را نظم مي بخشد

6 – تصميم مي گيرد

7 – براي آينده برنامه ريزي مي كند

8 – محصولات خود را با سود مي فروشد

ضرورت كار آفريني زنان

رشد تعداد فارغ التحصيلان دانشگاهي زن
افزايش نرخ بيكاري به ويژه در جامعه فارغ التحصيل زن
كمبود شغل در بخش عمومي
جهت گيري نسبي سياستهاي كلان كشور در راستاي رشد بخش خصوصي
رشد تمايلات خويش فرمائي

كار آفريني ابزار توانا سازي زنان

I want to do + I can do +I will do

من اين كار را انجام خواهم داد + من مي توانم اين كار را انجام دهم + من ميخواهم اين كار را انجام دهم .

توانا سازي + احساس توانايي + انگيزه توانايي



توانا شدن يعني :

1 – احساس قوي از توانستن براي انجام يك كار مشخص

2 – احساس كنترل و تسلط بر زندگي شخصي

3 – آگاه شدن از نقاط قوت و ضعف خود

4 – آگاه شدن از ارزشها و نگرش هاي شخصي

5 – اطمينان از توان خود براي رسيدن به هدف

6 – هدايت يك فعاليت و رضايت از زندگي

تصوير مثبت از خود = اعتماد به خود + احترام به خود

Selfrespect + selfconfidence = positive selfesteem

تفاوتهاي زنان كار آفرين با مردان كارآفرين

در محيطي كه توسط M.namaki و G.Erritsen انجام شده ، نتايج زير بدست آمده است .

1 – اعتماد به نفس : زنان كارآفرين نسبت به مردان اعتماد به نفس كمتري دارند .

2 – موفقيت طلبي : عليرغم اعتقاد قبلي كه زنان بيشتر به وابستگي احتياج دارند تا به پيشرفت ، اين تحقيق نشان مي دهد كه نياز به پيشرفت مديران زن همطراز مديران مرد است ولي نياز به پيشرفت زنان كار آفرين بيشتر از زنان مدير است .

3 – رهبري : رهبري مردان و زنان كمي با هم فرق دارند ولي نه در همه موارد بلكه در سبك رهبري .

4 – مردم گرايي : زنان بر عكس مردان به مردم به چشم وسيله اي براي رسيدن به هدف نگاه نمي كنند و نيز بر عكس مردان نمي توانند نقش خودشان را به عنوان يك شخصيت و يك كارمند به روشني تقسيم و مجزا كنند . بنابراين نسبت به باز خوردها ي منفي آن طور كه مردان به راحتي واكنش نشان مي دهند ، زنان از خود عكس العملي بروز نمي دهند .

تجديد كمك مالي در چنين مواردي تا 100% مبلغ وام و در موارد ديگر 75% تا 85% مبلغ وام اصلي مي باشد .

شركت ملي صنايع كوچك و برخي از شركتها توسعه صنايع كوچك در ايالتهاي مختلف فعاليت مي نمايند به صورت خريد استيجاري ، ماشين آلات را تهيه و تامين مي كنند . با در نظر گرفتن نياز به ايجاد تسهيلات زير بنايي اوليه و اساسي به صورت زمين آماده سازي شده و كارگاههاي صنعتي براي واحدها ، شركتهاي توسعه صنعتي ايالتي تسهيلاتي در اين زمينه ارائه مي دهند . شركتهاي كوچك ايالتي اقدام به فراهم نمودن كارگاه همراه با ساير امكانات مربوط با نرخ هاي سرسيد داده شده مي نمايند و اين كارگاهها به صورت فروشي قطعي ، فروشي استيجاري يا به صورت استيجاري عرضه مي كنند .

موانع كارآفرين زنان

بررسيها و تحقيقات انجام شده در مورد موانع كارآفريني زنان در كشورهاي مختلف نشان مي دهد كه سه دسته موانع در مقابل زنان كارآفرين قراردارد . دسته اول موانعي هستند كه براي كليه زنان و مردان كارآفرين وجود دارد . دسته دوم موانعي است كه به دليل شرايط خانوادگي ، اجتماعي و حقوقي در مورد زنان كارآفرين شديد تر است و دسته سوم كه صرفا موانع زنان كارآفرين مي باشند .

به طور كلي كارآفرينان با دو نوع موانع روبرو هستند : يكي موانع شروع به كار و ديگري مشكلات ادامه كار . در مرحله آغازين كار‌ ، مشكلات عبارتند از : كمبود تجربه كاري ، دشواري كسب سرمايه و بي تجربگي در برنامه ريزي . در ادامه كار مشكلات عبارتند از : كمي تجربه در برنامه ريزي ، هدايت سرمايه و دشواري در جلب مشتري . بسياري از مطالعات به عمل آمده حاكي است كه در مقايسه با مردان ، زنان مشكلات بيشتري در جلب سرمايه گذاري دارند .



آموزش تكنيكهاي كارآفريني به كودكان و دختران جوان

تجربه نشان داده است كه هر چه زودتر مهارت هاي اوليه آموزش داده شوند مؤثرتر خواهند بود . رئيس هيئت مديره تجارت آمريكا يك برنامه تحت عنوان (هيئت تجاري مجازي ) ترتيب داده است . كه دانش آموزان متوسطه يا دبيرستان يا پيش دانشگاهي را در زمينه اهميت تجارت آموزش دهد . ايالات متحده اردوهاي تابستاني دارد كه در آنها دختران جوان مي آموزند كه چگونه يك كار را مديريت و رهبري و كار آمد سازس را تجربه كنند . در برخي از مدارس 8 و 9 ساله مي آموزند كه مشاغل ساده را اداره و اوراق بهادار واقعي را به كار ببرند .

Sba - يك اردوگاه تابستاني براي دختران دبيرستاني است كه مايل به دانستن بيشتر در مورد كار آفريني هستند . اردوگاه جنبه هاي مختلف مالكيت مشاغل از قبيل برنامه ريزي مالي ، مديريت ، تبليغات و خريد و فروش و بازاريابي را به شركت كنندگان مي آموزد . تيم هايي از شركت كنندگان مفاهيمي براي مشاغل خود در نظر مي گيرند پس مي كوشند كه اين مفاهيم را به متخصصان بفروشند .

عدم وجو نهادهاي دولتي حمايت كننده زنان كار آفرين

در ايران نهاد يا سازمان كه متخصص به كار آفريني باشد ، وجود ندارند تنها در برخي از وزارتخانه ها و نهادها ي دولتي حمايت هاي محدودي از خود اشتغالي مشاهده مي گردد . حتي اين حمايتها هم به صورت عموعي بوده و خاص زنان خود اشتغال نمي باشد و در رابطه با طرح خود اشتغالي هم عموما مشكلاتي مشاهده مي شود كه عبارت است از :

1 – كمبود اعتبارات به نسبت متقاضيان خود اشتغالي

2 – كمبود مشاوران زبده جهت هدايت و راهنمايي خود اشتغالي در فرآيند ايجاد و توسعه كسب و كار .

3 – دور شدن مراكز خود اشتغالي از اهداف اوليه (در اهداف اوليه آن مطرح بود كه بازارچه ، محل محصولات توليدي خود اشتغـــالان است در حاليكه برخي از غرفه ها صرفاً حالت تجاري داشته و محصول توليد شده به صورت عرضه مستقيم نيست . )

4 – عدم تطابق مشاغل با تركيب تحصيلي نيروي انساني متقاضي خود اشتغالي به طور مثال علاقمندي به خدمات فني و كامپيوتر ، و نظير آن بويژه در جوانان وجود دارد كه زمينه لازم براي آن بايد فراهم گردد .

الگوي توسعه كارآفريني زنان در ايران

فرايند تدوين استراتژي مناسب براي توسعه كارآفريني زنان سه مرحله اساسي را دربردارد :

1 – هدف

2 – شناخت

3 – استراتژي

1 – تبيين هدف

هدف ، توسعه كارآفريني زنان مي باشد . در شرايطي كه براي عبور از اقتصاد تك محصولي ، به كارگيري نيروي توانمند و خلاق منابع انساني و ايجاد زمينه و امكانات براي رشد استعدادهاي خلاق ضرورت مي يابد ، توسعه كارآفريني مي تواند از جمله الزامات چنين هدفي محسوب گردد . در اين راستا زنان كارآفرين مي توانند جايگاه مناسبي به خود اختصاص دهند . اما از آنجا كه زنان در شرايط برابر با مردان با موانع بيشتري مواجه مي باشند ، توجه به جايگاه آنان در اين امر با ملاحظات و تاكيد بيشتر همراه است .

2 – شناخت واقعيتهاي موجود ( موانع و فرصتها )
دسته بندی: علوم انسانی » مدیریت

تعداد مشاهده: 1392 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 32

حجم فایل:23 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: